📧 Contact me at dumitru9catalina@yahoo.com

09 January 2015

Intretinerea Hainelor- Ghid de spalare si Trucuri utile

In general, gasiti o multime de informatii despre haine, stil si vestimentatie la blogurile de nisa, insa una dintre problemele despre care se vorbeste mai putin, este spalatul si intretinerea lor.
Tehnologia ne ajuta si ne imbunatateste viata, dar de multe ori o si complica.
Nu o data, mi-am distrus hainele la masina de spalat, pentru ca nu am stiut si nici nu m-am interesat, de regulile de spalare ale hainelor. Toata lumea stie ca hainele trebuiesc separate in negre, albe si colorate. Pana aici toate bune si frumoase, insa daca v-ati trezit vreodata ca toate camasile iubitului au iesit roz, (fapt real, mie mi s-a intamplat) ati realizat ca sunt mult mai multe aspecte de luat in calcul.
Asa ca am cautat mai multe informatii si mi-am propus sa scriu un articol usor diferit fata de ce cititi in mod normal, dar sper eu, ca destul de util.


  1. Prima regula- sorteaza dupa culori, imparte rufele in albe, negre, iar pe cat posibil, pe cele colorate dupa tonuri (rosu cu roz, portocaliu, etc)


Acesta e un prim criteriu, important pentru ca rufele deschise la culoare se vor spala mai bine la temperaturi ridicate, in timp ce, cele inchise, la temperaturi mai mici. Evita totusi sa speli rufele colorate impreuna, nu spala albastru cu rosu-mai ales daca nu esti sigura de calitatea si rezistenta lor.

        2. Citirea etichetelor

Obisnuiti sa cititi etichetele hainelor? Daca nu sau nu stiti semnificatia lor, eu am gasit ghidul pe divahair.ro:
 Spala numai de mana, clateste normal, usuca cu grija.
  Spala la masina la temperatura indicata pe simbol:
30° pentru rufe delicate colorate. Clateste si stoarce normal.
40° pentru tricouri si bluze colorate si lenjerie elastica. Clateste si stoarce normal.
60° pentru paturi si lenjerii de pat colorate. Clateste si stoarce normal.
95° pentru paturi si lenjerii de pat albe. Clateste si stoarce normal.
 Linia de sub simbol indica programul pe care trebuie sa-l folosesti la spalare automata:
0 linii - program normal pentru bumbac, viteza maxima
1 linie - program pentru sintetice, cu actiune mecanica redusa, temperatura si clatire scazute
2 linii - program pentru lana, viteza minima
 Nu spala
  Nu se usuca automat.
  Punctele din mijloc indica temperatura maxima:
0 puncte - nu exista restrictii de temperatura
1 punct - uscare la temperatura scazuta (maxim 60°)
2 puncte - uscare normala
  Usuca la nivel orizontal.
  Usuca natural si calca de indata ce rufa s-a uscat.
  Pune pe umeras pentru uscare.

 Calca la urmatoarea temperatura (indicata de punctele din mijloc):
1 punct - Calca la rece (110°) pentru acril, nylon si acetat
2 puncte - Calca fierbinte (150°) pentru poliester si lana
3 puncte - Calca foarte fierbinte (200°) pentru bumbac si olanda
  Nu calca (sau calca cu grija, utilizand o suprafata de protectie)

 Literele indica tipul de spalare cerut:
Niciun semn sau A - Se poate curata cu orice tip de solvent
F - Se poate curata cu solventi pe baza de petrol precum R113 si esente minerale. Nu poate fi curatat automat.
P - Se poate curata cu solventii obisnuiti si in masina automata.
W - Se poate curata numai cu apa si nu in masina automata.
  Liniile indica restrictii:
1 linie - Spalare restrictiva
2 linii - Spalare foarte restrictiva
  Nu se poate curata uscat.
  Nu se poate curata cu lichid.
  Poate fi albit.
  Nu poate fi albit

Daca in schimb eticheta nu mentioneaza nimic din regulile de spalare sau pur si simplu nu exista o eticheta, incercati sa sortati hainele dupa tipul materialului, cum vedeti in continuare:

3. Sortarea dupa tipul de material

  • Bumbacul- e un material usor de spalat, pentru ca rezista fara probleme la temeperaturi ridicate. Unele surse spun ca hainele de bumbac ar fi bine sa fie calcate putin umede. 
  • Panza- Haine mai dificile de spalat, de obicei nerecomandat sa fie spalate la masina- un sfat ar fi sa le lasati in apa rece 24 de ore, abia ulterior sa le spalati la masina, la 40 de grade, fara sa le stoarceti.
  • Matase- fiind un material sensibil, nu se recomanda spalarea automata, ci doar de mana, insa fara sa frecati puternic. E recomandat sa folositi detergenti speciali sau foarte blanzi. 
  • Lana si casmir- in general nu se recomanda spalarea lor decat chimica, insa eu obisnuiesc sa le spal la masina, la 30 de grade, insa atentie la stoarcere, iar uscarea se face numai pe umerase, la lumina naturala.
  • Materiale sintetice sau preponderent sintetice- e recomandat a fi spalate la temperaturi joase, evitand eventual stoarcerea sau uscarea automata.

4. Cateva trucuri pe care trebuie sa le stiti

  • Hainele noi, spalate pentru prima data, dupa unele sfaturi, se inmoaie prima data in apa rece, putin sarata cu o lingura de otet. Nu stiu daca functioneaza, pentru ca nu am incercat inca, dar e posibil sa ajute la protejarea culorii. Eu in general, la prima spalare a hainelor, setez masina de spalat la 30 de grade, indiferent de culoarea lor si nu le spal impreuna cu alte rufe.
  • Un alt sfat interesant (pe care nu l-am testat) este ca la rufele albe, la clatire, sa adaugati un pahar de lapte, lucru care ajuta prin faptul ca de o stralucire aparte. Daca testati vreodata aceasta idee, sa-mi spuneti daca vedeti vreo diferenta.
  • Guma de mestecat se dezlipeste de pe haine daca se freaca cu o bucata de gheata- din nou, nu am incercat, nu am avut guma de mestecat pana acum pe haine :)
  • Ceara se scoate de pe haine, folosind un servetel mai gros, sugativa sau o hartie absorbanta de orice fel, pusa peste petele de ceara, apoi tineti fierul de calcat deasupra- functioneaza, am testat metoda.
  • Inca un truc care mi s-a parut foarte interesant este pentru a reda culoarea costumului de baie (mie mi se decoloreaza mereu de la apa sarata). Metoda e simpla, pur si simplu lasati la inmuiat cateva minute in infuzie de ceai verde sau negru, dupa care clatiti abundent.
  • O metoda pe care nu am testat-o, dar am zis ca poate fi utila: pentru a prelungi durata de viata a dresurilor, trebuie sa adaugati in apa de clatire o lingurita de zahar. 
  • Lenjeria intima nu se spala la masina, decat daca pe eticheta este indicat acest lucru. Chiar si atunci, folositi un saculet (gasiti pe piata asa ceva) pentru a separa lenjeria de restul rufelor, protejand-o astfel.
Inca o metoda foarte des folosita, pe care inca nu am testat-o, dar mi-au recomandat-o atatea persoane incat chiar cred ca ajuta si functioneaza: pentru a curata masina de spalat, lasati un program cu 2 litri de otel (masina goala), de 2 ori pe luna. Pentru ca, masina de spalat, daca nu e corect intretinuta, va poate distruge la fel de bine rufele. 
O buna functionalitate a masinii de spalat este esentiala, pentru a nu exista probleme. Asa ca nu neglijati problemele masinii de spalat. Daca ati sesizat probleme, daca masina de spalat v-a albit /decolorat rufele, chiar daca nu ati utilizat inalbitor sau daca s-au patat, colorat-fara sa existe rufe de acea nuanta in masina etc, nu ezitati sa o duceti la verificat, cautati cel mai apropiat centru de reparatii masini de spalat, pentru ca, doar pentru ca inca functioneaza, nu inseamna si ca functioneaza corect. Daca e inca in garantie, profitati de acest aspect cand sesizati o problema- daca nu, pentru cei din Bucuresti, puteti apela la acest centru de reparatii masini de spalat Bucuresti
Vizitati site-ul, pentru ca puteti pune si intrebari legate de problemele pe care le-ati sesizat la masina de spalat si veti primi gratuit sfaturi si veti fi consiliati daca masina de spalat are o problema care necesita reparatie in service sau nu. 
Iar daca nu va pricepeti prea bine la astfel de aspecte, dar doriti sa va achizitionati o masina de spalat noua, puteti cere sfatul expertilor- gratuit- pentru a va ajuta sa alegeti o masina de spalat care sa corespunda cerintelor voastre.

Sper ca acest articol sa va fie de ajutor, iar daca stiti si voi trucuri utile legate de spalarea rufelor, va rog sa le impartasiti, poate vor fi de ajutor cuiva.
Pupici!


4 comments:

  1. Un articol foarte util! Nu am încercat niciunul dintre trucuri, dar am auzit că cel cu guma de mestecat funcționează. ^^

    ReplyDelete
  2. Foarte util articolul. Si eu am scos ceara de pe haine tot cu fierul pus peste o hartie,o bucata de ziar. Foarte buna ideea cu saculetul pt lenjeria intima. Am bagat si otet in masina si am lasat-o sa isi faca ciclul ei normal, fara haine in ea. Nu stiam ca rufele deschise la culoare se vor spala mai bine la temperaturi ridicate, iar cele inchise, la temperaturi mai mici. Pupici!

    ReplyDelete
  3. Interesante informatiile , unele le stiam , altele , nu . De asemenea foarte util site-ul

    ReplyDelete
  4. Great post. thanks for the visit.
    www.effortlesslady.com

    ReplyDelete

Leave a comment with your opinion or just copy and paste one of these hearts ♡ 💗 💙 💟 💛 ❤