Sa va povestesc...
Auzisem desigur de produsele Flormar prin blogosfera. Cum toata lumea le recomanda, ma decid sa ma deplasez pana in AFI Cotroceni, cu intentia sa imi achitionez cel putin mult laudatele oje. La stand erau doua angajate, din care una prinsa intr-o conversatie imposibil de intrerupt cu un alt angajat al Mall`ului. Apare o prietena(a celeilalte angajate) care o roaga sa o machieze. Zis si facut, fata se pune pe treaba, timp in care incepe sa se vaite extrem de zgomotos, cu indignare maxima, ca mai devreme a prins-o "seful" in timp ce machia pe cineva, si ca ar fi mustrat-o !
Evident, clientii erau total ignorati de cele doua angajate, si desigur, oarecum jenati de povestea colorata a angajatei care continua sa-si machieze prietena. Am asteptat ceva timp, in speranta ca, cele doua domnisoare vor termina discutiile lor importante si vor fi disponibile sa serveasca clientii. Rand pe rand, lumea a parasit standul, renuntand sa mai cumpere ceva si, la un moment dat, am realizat ca era mai bine sa le urmez si eu exemplul. Intre timp, am reusit sa achizitionez produsele pe care mi le doream si chiar daca e adevarat, ca in ceea ce priveste raportul pret calitate, produsele merita sa fie laudate, eu voi evita cu siguranta anumite standuri.
Ulterior, am ajuns la un alt stand, de data asta din Real, unde a trebuit sa imi aleg produsele sub atenta supraveghere a unei angajate. Ma refer la genul ala de atitudine, ca si cum esti suspectat ca urmeaza sa pleci fara sa platesti. Nici nu am indraznit sa ma uit mai mult de cateva secunde, am ales ceva in graba, am platit si am plecat, doar sa scap de atitudinea acuzatoare a angajatei. Foarte aiurea! Poate fata era patita, poate era nou angajata, poate ... poate... Dar jur ca sunt angajati care pur si simplu te frustreaza.
Sunt perfect constienta ca acest domeniu este unul dificil. Sunt convinsa ca la randul lor, intalnesc o multime de clienti "nebuni". Ca au zile proaste. Ca nu e o "cariera" pe care si-o doresc. Ca nu au skill`uri in relatii cu publicul. DAR NICI UNU DIN ACESTE MOTIVELE , NU E DIN VINA MEA!
Ce probleme ati intampinat cu vanzatoarele de produse cosmetice? Nu generalizez acum la toate vanzatoarele. Ci ma refer aici, doar la acele vanzatoare de produse cosmetice , comercializate la standuri, in diverse mall`uri sau magazine mari.
In calitate de client frustrat, m-am decis sa intocmesc o lista de tipologii cu care mai mult ca sigur v-ati intalnit!
- Pitipoanca cu aer de superioritate. Aceasta domnisoara poate fi recunoscuta dupa cantitatea generoasa de machiaj pe care si-o aplica din produsele pe care le comercializeaza(in anumite momente, o poti prinde fix in momentul realizarii machiajului, sau a retusarii lui. Nu indrazni sa o intrerupi!!! Te va intampina cu un val de furie). In mod normal, am putea considera ca face reclama gratuita si deci, ajuta brandul pe care il promoveaza. In realitate, vei observa ca are convingerea ferma ca e un fel de specialist/make-up artist si cu un aer de superioritate clara, iti va aduce critici si sfaturi nesolicitate. Se crede extrem de talentata si e vizibil deranjata ca trebuie sa aiba de-a face numai si numai cu oameni care nu ii apreciaza genialitatea. Asta cand e in toane bune. In toane proaste, te va ignora sau te va sfatui sa nu mai atingi produsele (care sunt testere) si te va intreba "politicos" daca ai de gand sa le cumperi, daca nu.. move on!
- "Patroana"/ sef de stand. De obicei o doamna peste 40 de ani, cu un aer relativ cochet, care iti da o senzatie de incredere. Dar si aici e cu schepsis. Daca reusesti sa ii dai senzatia ca urmeaza sa cumperi jumatate de stand, te va intampina cu o politete incredibila, iti va oferi informatii, ba chiar si produse "din alea bune, puse deoparte, pentru clientii speciali"[;)]. Daca in schimb ai facut greseala sa anunti ca vrei doar o oja sau un sampon, vei observa o schimbare brusca de personalitate. Orice urma de politete dispare, esti intrebat din nou si din nou, daca "doar atat"?! Apoi ai face bine sa scoti banii repede si sa nu o mai faci sa-si piarda timpul cu tine. Are clienti importanti, care urmeaza sa cumpere jumatate de stand.
- Vanzatoarea institutie de binefacere. De la inceput te priveste ca si cum azi ai aterizat pentru prima data in fata unui stand de cosmetice. Asa ca, orice informatie iti e prezentata de genu "acela e un ruj", "acela e un parfum". Nu vei avea efectiv posibilitatea sa te uiti la un produs. Testerele, nu vor parasi mana angajatei, pentru ca pot fi periculoase, daca nu sunt manevrate corespunzator. De exemplu: vrei sa testezi un fond de ten? El va fi incercat pe mana vanzatoarei, moment in care, trebuie neaparat sa te entuziasmezi maxim cand vezi ce poate face un fond de ten (doar nu ai mai vazut nici unul pana acum, nu?) , sa scoti pusculita pe care o ai din adolescenta, si sa incepi sa numeri.
- Vanzatoarea ochi de soim. Esti un talhar! Stie ea care iti sunt intetiile si iti urmareste fiecare miscare. Nu indrazni sa faci o miscare brusca!!! Si nici prin cap sa iti treaca sa pleci de la stand fara sa cumperi ceva. Abia atunci o sa rasufle usurata. Daca plecai fara sa cumperi nimic, probabil urma sa fii oprita de paznic si luata la intrebari. Este patita si nu se risca!
- Vanzatoarea entuziasta. E cea mai complexa tipologie. Este extrem de politicoasa, iti raspunde la orice intrebare si te intreaba din 5 in 5 minute daca nu te poate ajuta. Daca raspunzi negativ, ea va ramane oricum langa tine, just in case you change your mind. Se asemana cu vanzatoarea ochi de soim, doar ca in varianta extrem-extrem de pozitiva. Intotdeauna zambeste. Cumva, atentia enorma pe care o primesti, incepe sa te streseze dupa a 10-a oara cand isi ofera ajutorul in decursul a 2 minute.
- Vanzatoarea de ocazie. Nu este in sine o persoana negativa. Dimpotriva, incearca sa te ajute cat poate. Problema? Nu poate! Fie ca e angajata de o zi, fie ca pur si simplu nu are treaba cu domeniul beauty, e acea persoana care trebuie sa dea 10 telefoane sa intrebe unde e blush`ul (asta, daca stie ce e). Nu are sens sa intrebi daca are nu stiu ce produs in stoc. Vei sta toata ziua la stand. Isi va cere de o mie de ori scuze, vadit jenata, asa ca nu te poti enerva si nu te induri sa pleci. Rezultatul: dupa cateva ore de asteptare, oricum nu vei pleca cu produsul dorit.
- Vanzatoarea onesta. Specie rar intalnita, desigur. Imi imaginez ca nu e foarte iubita de angajatori. Aceasta persoana iti va spune verde in fata despre calitatea reala a produselor. Ba chiar te va sfatui sa nu cumperi, daca ea considera ca un produs e "suspect". Nu vi s-a intamplat? Mie da. Thumbs up!
- Vanzatoarea absenta. Fie ca lipseste cu desavarsire de la stand (desi ai asteptat mai mult de 15 minute), fie ca e ocupata mereu cu orice altceva (aranjat produse, discutii cu colegele, etichetat, ambalat), de la aceasta persoana nu vei primi nici un fel de atentie. Daca indraznesti sa o anunti ca doresti sa platesti un produs, te va ruga sa astepti. Chiar daca asteptai deja de 10 minute. Chiar daca deja s-a format o coada imensa...
- Angajata multi-tasking. Nu e ceea ce crezi, ci e acea vanzatoare care considera ca poate sa lucreze si sa vorbeasca la telefon in acelasi timp. Nu iti amintesti sa o fi vazut vreodata fara telefon la ureche. Nu se intrerupe din conversatia telefonica nici pentru a raspunde la o intrebare, nici pentru a efectua plata. Le face exact in acelasi timp. De obicei e acea vanzatoare care va uita sa iti dea restul sau produsul. Sau chiar sa iti ia banii.
- Vanzatoarea certareata. Vesnic prost-dispusa. Ii place sa se certe cu toata lumea si nu va ascunde niciodata asta. Poti jura ca face absolut totul sa provoace orice client. Va face comentarii "pe la spatele clientilor", dar suficient de tare ca acestia sa auda. Daca te-ai intors si ai ripostat, esti pierdut: tocmai i-ai facut jocul! Acum incepe circul! Si indiferent cat de rea e situatia si cate plangeri ai depus, ea continua sa fie angajata in mod misterios. Culmea, acest personaj de poveste, are mereu un mic grup de sustinatoare, care apar prin minune de nicaieri, exact in momentul oportun, reusind sa vocifereze cu atat de mult patos, incat orice trecator va incepe sa creada ca esti o bestie,care a comis ceva foarte grav, daca ai reusit sa superi asa de rau acele "doamne". Cea mai buna cale e sa eviti sa treci prin sfera ei vizuala!
- Vanzatoarea minune. Are o abilitate iesita din comun de a convinge pe oricine sa cumpere orice. Cumva, in prezenta ei, totul pare mai roz. Nu stii ce fel de vraja a aruncat asupra ta, cert e ca te trezesti cumparand jumatate din magazin. Din pacate, nu are nici o legatura cu Vanzatoarea onesta, asa ca, mai mult ca sigur cand vei ajunge acasa, (vraja pierzandu-si din efect) vei regreta cumparaturile facute.
- Best friend. Abia ai intrat in magazin ca si realizezi ca vanzatoarea nu e o simpla angajata, ci o veritabila iubitoare de produse cosmetice. Iti poate raspunde la orice intrebare, iti face recomandari si te ajuta , oricat efort ar cere asta, sa iti gasesti exact acel ceva pe care ti-l doresti. Ai senzatia placuta ca vorbesti cu prietena ta cea mai buna. Nu incearca sa te convinga deloc sa cumperi ceva ce nu iti doresti si te va ajuta sa iti gasesti ceva ce ti se potriveste, cu profesionalism si politete. Esti foarte multumita si cu siguranta vei reveni. Asa cum spuneam, nu multe persoane sunt facute pentru acest domeniu, chiar necesita o inclinatie deosebita. Cred ca mai mult ca sigur, asa ar arata vanzatoarea pe care cu totii ne dorim sa ne intampine la stand! Aveti exemple? Sa laudam si persoanele care stiu cum sa se poarte cu clientii.
Pe de alta parte, ma intreb daca aceste branduri, care vand cu adevarat produse de calitate, au vreo idee cat prejudiciu le poate aduce un angajat cu o atitudine nepotrivita fata de client...
Tare mult mi-a placut postul.Ai avut dreptate cu tipologiile de mai sus.Sincer nu am avut mari probleme cu vanzatoarele,ma consider o fericita:)
ReplyDeleteChiar m-a amuzat postarea ta :))
ReplyDeleteNu cred ca mai cunosc vreo tipologie pe care tu sa n-o fi mentionat deja aici.
*"ochi de soim" :))
:))Amuzant.
ReplyDeleteEu am avut probleme intr-un magazin alimentar unde de cand am intrat o tanti a avut grija sa stea exact in spatele sa nu fur ceva. La un moment am mers putin mai repede, ea dupa mine..si cand m-am oprit brusc pur si simplu s -a urcat pe mine :)). Am inceput sa rad spunandu-i sa stea linistita ca nu fur nimic si daca vrea sa ma urmareasca sa o faca mai discret nu stand in spinarea mea. :)). Vanzatoarea ochi de soim:))
amuzant si adevarat !
ReplyDeleteDa da..am avut si eu multe intamplari de genul..doar ca eu nu tac! nu pot:p Intrasem intr-un magazin si doream sa intreb vanzatoarea despre o bluzita,insa dansa ma ignora total pentru ca era pinsa intr-o conversatie telefonica. Dupa 5 incercari nereusite de a o face atenta,am tipat spunand ca nu mai calc in magazinul ala. Adevaruleste ca tot ea se simtea victima!:))
ReplyDeleteDin pacate eu nu reusesc niciodata sa iau atitudine. Pur si simplu nu voi mai calca pe acolo. Sunt curioasa de ce se simtea ea victima:)))
ReplyDeletetot timpul am probleme cu vanzatoarele, deja am fobie de ele, am intalnit toate tipologiile descrise. Cand stiu ca trebuie sa ma duc la cumparaturi ma apuca groaza, dar o fac oricum, nimic nu sta intre mine si fardurile alea :))
ReplyDeleteSa stii ca ai avut noroc! Majoritatea avem cel putin o "poveste" de acest gen...
ReplyDeleteE bine.. eu personal chiar am ajuns sa evit anumite magazine din cauza acestor persoane minunate....
ReplyDeletesincer iti spun m-a amuzat teribil postul tau si cu ocazia asta marturisesc ca si eu sunt vanzatoare, culmea, ghici unde, la un magazin de cosmetice :)). in cazul meu pot sa spun ca am intalnit tipologiile, dar in postura e clienti, pana cand sefa mea m-a linistit si mi-a spus ca am dreptul sa imi aleg clientii si ca nu pot fi calcata in picioare de necunoscuti, astfel pot sta linistita ca ea nu ma va certa daca pleaca de la magazin un client necuviincios (ce-i drept eu nu arat varsta care o am, multi ma considera mult mai tanara si omul tanar e mai usor de luat peste picior decat o doamna mai in varsta). totusi pot spue ca intr-adevar intru in categoria "ochi de soim" mai light, ma si jeneaza sa intru in spatiul personal al unei cliente. sunt total de acord cu tine cand spui ca nu e vina ta ca respectiva vanzatoare e patita sau are o zi proasta etc, doar ca cel putin in cazul vanzatoarelor de buan credinta, care se uita la tine cat timp te delectezi cu testerele, ele sunt putin intre ciocan si nicovala, e datoria ei sa se uite (mai mult sau mai putin insistent); tu poti sa fii cel mai cinstit cumparator pe care l-au intalnit, problema e ca nu au de unde sti acest lucru, si mai ales daca seful le spune sa se uite constant la clienti, chiar ca acea vanzatoare nu are ce sa faca. intr-adevar, si eu sunt patita, chiar prea mult pot spune, din cauza asta am preferat sa fiu cat mai atenta la cumparatori, desi dupa cum am spus ma jeneaza foarte tare. singurul lucru care pot sa fac, dupa ce clienta imi adreseaza prima intrebare, este sa fac in asa fel imcat sa detensionez situatia, sa ii arat ca nu o judec, sa vorbesc cu ea cat mai relaxat posibil, sa ii arat ca sunt... umana. in concluzie nu pot sa spun decat ca vanzatoarele "ochi de soim" au si ele un background pe care se bazeaza acest tip de comportament care din nefericire nu e vina nici a lor, nici a ta evident, asa ca nu se poate face nimic decat sa se gaseasca tacit o intelegere intre cumarator si vanzator (gen "te inteleg, dar te rog intelege-ma si tu pe mine")
ReplyDeleteP.S.: am intalnit toate categoriile de mai sus si mai de fiecare data cand merg la cumparaturi, cel mai adesea sunt stresata in magazinele meli melo de aici :)).
Cristina, sa fii atenta la client, pana la urma e normal (in cazul in care poate chiar vrea sa-ti adreseze o intrebare, sau are nevoie de ajutorul tau), dar de la asta, pana la a-i sufla in ceafa omului, e distanta destul de mare... Ma bucur sa aud si o parere din partea unei persoane care lucreaza in acest domeniu, mai ales, ca asa cum am mentionat, chiar e un domeniu dificil. Sunt convinsa ca ai cunoscut si tu, la randul tau, "clienti" groaznici. Sunt in fond, destui care nu inteleg conceptul de "tester" si aleg sa desigileze produsele care sunt de vanzare, sau persoane care simt nevoia sa testeze fiecare produs expus si sa nu se mai oboseasca sa le puna la locul lor. Desigur ca se poate dedica un articol lung si destul de acid si la adresa "clientilor". Din ce spui tu, pari o persoana ok, care stie sa se poarte cu clientul, dar stie si sa se impuna cand clientul nu e dotat cu bun simt. Lucru pentru care te felicit!
ReplyDeletemultumesc mult pentru cuvintele frumoase ^_^. sincer din partea mea nu ma deranjeaza foarte tare cand cineva imi intoarce pe dos tot magazinul uitandu-se la testere, clientele sunt indreptatite, atata vreme cat vorbesc cu o persoana cu bun simt. si ca un reply la partea in care ai spus sa fiu atenta la client, intr-adevar ma uit si la persoan respectiva cat e de... dubioasa (urat spus, stiu) este sau nu, problema mea ar fi ca au fost persoane care nu pareau ca ar avea nevoie vreodata de un produs atat de mult incat sa il fure si le prindeam pe ultima suta de metri (persoanele in cauza avand in comportament decent si o postura demna de o persoana cu anumite principii de baza), din cauza asta eu si colegele mele generalizam cand vine vorba de veghe asupra produselor si nu putem sa speram decat ca intr-un final am facut clienta sa se simta bine si sa ne inteleaga. in rest sunt total de acord cu ce ai spus tu, clar este un mediu foarte dificil, de altfel cam in orice mediu unde se lucreaza cu oameni e dificil.
ReplyDeleteMvai, am intalnit toate aceste tipologii dar cel mai tare ma enerveaza "ochi de soim". Ma face sa ma simt ca si cum as fi intrat sa fur ceva si nu sa cumpar. Imi trece tot cheful de cumparaturi si ies din magazin inainte sa ma enervez.
ReplyDeleteMi-am amintit acum o faza comica care s-ar incadra la tipologia "vanzatoare de ocazie": m-am dus la un stand dintr-un magazin maricel din orasul meu si am cerut un iluminator iar vanzatoarea se uita ca la masini straine, parca-i cerusem luna de pe cer:)) A inceput sa-mi arate farduri albe, apoi sclipici din ala fin pus in cutiute mici, glitter din ala:)))) Am renuntat si pana la urma am comandat online. E cel mai bine, uneori, numai ca mie imi place sa testez produsul respectiv si nah.:)
E cam aiurea sa nu stii sa nu stie despre ce vorbesti. La fel de aiurea mi se pare cand vanzatoarea nu stie pretul unui produs, si incepe sa intrebe pe toata lumea si surpriza: nimeni nu stie, dar cineva va arunca o parere doar ca sa ti se dea un raspuns. Mie mi s-a intamplat sa mi se spuna dupa lungi intrebari intre ele, ca un produs pe care il stiam la un pret modest, un pret astronomic, doar pentru ca nu reusisera sa-i gaseasca pretul real. Sunt multe situatii cu care te poti confrunta !
ReplyDeleteVai vai ce de tipologii :)) si adevarate toate ;)) eu nu am magazine mari cu cosmetice , doar magazinase de astea micute in centru orasului , dar patesti si aici asa. la fel si la cele cu haine ...stau calare pe tine ...de bagat in seama nu se pune problema , ca au nevoie de vanzare asa ca stau si te pacalesc pana cumperi ceva
ReplyDeleteIn afara de cateva strambaturi din nas nu am avut probleme. Dar vanzatoarea amabila si cu bun simt intotdeauna are de castigat, nu? cunosc persoane care au cumparat produse doar pentru ca vanzatoarea era foarte draguta si amabila, deeeeci? :))
ReplyDeletem am distrat nu gluma citind postul tau, am intalnit si eu multe dintre tipologiile descrise de tine, eu in general le ignor, dar recunosc se mai umple si paharul :)
ReplyDeletecel mai des intalnesc tipologia sefei!!care daca vrei sa cumperi ceva ti=ar baga pe gat toata marfa:))
ReplyDeleteeu nu inteleg de ceunele persoane nu si fac treaba asa cum trebuie
ReplyDeletedoar sunt acolo ca sa stea la dispozitia clientilor
ReplyDeleteoricum multa lume in ziua de astazi se dau mai importante decat sunt
ReplyDeletede multe ori am renuntat sa mai cumpar din acel magazin din cauza vanzatoarelor
ReplyDeleteTare :))
ReplyDelete